12.12.2018

Plogging-evenemang för att städa upp ön

IMG_0013

Eva Sjösten vill gärna se en skräpfri Kimitoö och drar sitt strå till stacken genom att ordna ett plogging-evenemang på lördag.

World Cleanup Day går av stapeln på lördag (15 september), och detta internationella evenemang kommer att synas också på Kimitoön. Det här långt tack vare Eva Sjösten, som många på ön känner som företagaren bakom Wahlstens varuhus i Dalsbruk. Hon har tagit initiativet till ett plogging-evenemang, som går av stapeln den dagen. Plogging betyder att man joggar och plockar skräp samtidigt.

– Sedan jag var liten har jag alltid plockat skräp i fickorna då jag varit ute i naturen. Sedan har jag tömt fickorna på skräp hemma, berättar Sjösten.

Numera har hon en påse med sig då hon joggar, och städar då främst upp på hemorten Björkboda.

– Nu har börjat jogga till jobbet, och det ser ju helt hemskt ut längs vägen! säger Sjösten, som hittat allt från cigarrettaskar och matförpackningar till bildelar.

Med erfarenhet kan Sjösten säga att det gör gott för träningen att då och då under joggingrundan sätta sig ner på huk, alternativt stretcha hela ryggsidan, då man böjer sig ned efter skräpet.

Tanken med ploggingen under World Cleanup Day är att man rör sig i grupp, och således inte behöver stanna för varje skräp man ser. I Dalsbruk ger sig plogging-gänget av kl. 10 från biblioteket. En timme senare sammanstrålar alla ortens deltagare igen, och då har kommunen lovat ställa upp med skräphämtning.

Även i Kasnäs deltar man i evenemanget (träff vid Kasnäs butik kl. 11), men även om inga ansvarspersoner ännu hittats för Kimito och Västanfjärd är det förstås fritt fram att bidra med sitt deltagande också där.

På Facebook-sidan ”Kimitoön plogging Kemiönsaari” hittas uppdaterad information och där är det tänkt att deltagarna ska lägga upp bilder av sitt skräpsamlande. Bland alla som laddat upp en bild blir det en utlottning av ett presentkort till Wahlstens varuhus.

NÄSTA PLOGGING-EVENEMANG på ön blir i vår (27 april), då man med bättre tid ska hinna utveckla evenemanget och få fler engagerade.

Text och foto: Emilia Örnmark

Share this in: