Okidoki – en ny sociala media- & influencerbyrå

Okidoki teamet_MG_7963_artikel

Ida Gustafsson, Michael Nurmi, Claus Lindström, Wille Wilenius & Tom Holmberg.

Allt fler företag lägger in influencers i sina marknadsföringsstrategier. Influencers är ett effektivt sätt att lansera produkter och tjänster till en specifik målgrupp.  Okidoki är den enda influencerbyrån som är specialiserad på finlandssvenska influencers, och med tyngdpunkt på så kallade micro influencers, som har mellan 1000 och 4000 följare på sociala medier.

Micro influencers är mer trovärdiga och mer autentiska än stora influencers och lämpar sig speciellt bra för kampanjer med en specifik målgrupp.

Okidoki riktar sig till finländska företag som vill nå finlandssvenska kunder. Just nu är byrån aktuell med nya kampanjer för ett antal finlandssvenska organisationer, och har varit involverad i lanseringen av Lokal1. Dessutom vill många företag från Sverige nå finlandssvenska målgrupper då de lanserar sina produkter eller tjänster i Finland.

Det är vår nisch att samarbeta med finlandssvenska influerare och företag som vill nå ut till finlandssvenskar, säger Ida Gustafsson, som är creative producer på Okidoki.

Okidoki Agency arbetar även med finskspråkiga eller tvåspråkiga kampanjer samt övriga traditionella sociala media reklamkampanjer.

(artikeln fortsätter under annonsen)

kompass_254x140_abl_202142

OKIDOKI AGENCY bildades i augusti. Influencerbyråverksamheten började redan 2019 i mindre omfattning av Tom Holmberg. I augusti i år bildades Okidoki Social Relations Agency Ab i vilket Förlags Ab Lindan Kustannus Oy (Lindan Group) blev delägare. Lindan Group har en lokal förankring speciellt på Kimitoön med Annonsbladet men verkar på kusten mellan Lovisa och Åland med gratistidningen City & Archipelago News. Ägarna i Lindan Group såg en synergi i att kunna integrera sina kundkampanjer i tryckt media med sociala medier och influencers för att bättre kunna erbjuda effektiva lösningar för sina kunder.

Att gå starkare in på sociala media marknadsföring som bolag stöder alla våra andra verksamheter och är en del i strategin att bygga ett funktionellt nätverk av bolag med kunniga och inspirerande människor kring vår kärnverksamhet och våra övriga bolag i gruppen, säger Michael Nurmi som är creative chair i Okidoki Agency och vd för Förlags Ab Lindan Kustannus Oy.

Ägar- och styrelseteamet bakom Okidoki är Michael Nurmi och Claus Lindström som representerar Lindan Group, Wille Wilenius, Ida Gustafsson samt Okidokis grundare och nuvarande vd Tom Holmberg. Samtliga är kända från olika media- och marknadsförings sammanhang. 

HJÄLPER KUNDER med skräddarsydda kampanjer. Okidoki erbjuder ett alternativ till automatiserade kampanjer. Varje kampanj skräddarsys för kundens behov genom att influencers väljs noggrant för just det specifika målet. Okidoki är en knutpunkt för influensers och kunder som vill utnyttja den här formen av marknadsföring. Allt fler företag har insett värdet av att jobba med influencers för att marknadsföra sina produkter.

Äldre även en intressant målgrupp. Okidoki kommer även till skillnad från andra influencerbyråer att specialisera sig på influensers i +55 åldern. Denna målgrupp är intressant på många sätt för företag och organisationer, men glöms ofta bort då man tar fram marknadsföringsplaner. (ABL)

Share this in: