Elbilar intresserar

Ionic5_RS_artikel

Den helt eldrivna Hyundai IONIQ5.

El- och hybridbilsmässan i Kimito väckte intresse. Man ställde ut sju bilar samt elsparkbräden, som ju intresserar ungdomarna. Arrangören Michael Nurmi berättar att man på Defas avdelning livligt diskuterade laddningsmöjligheterna. 

Med laddningsaggregat försedda med belastningsväxlare kan man märkbart öka laddningsställena. Redan nu drivs varannan ny såld ny bil helt eller delvis med el. Efterfrågan på helt eldrivna bilar har under de senaste åren vuxit mycket. I år säljs dubbelt fler än i fjol. Av sålda nya bilar är ca 60 procent elbilar, laddningsbara eller icke laddningsbara hybrider.

Toyota är en föregångare ifråga om icke laddningsbara hybrider. Dessa fångar upp energin från bromsningen och använder energin som tilläggskraft till förbränningsmotorn. Enligt Lohjan Autokeskus är en laddningsbar hybrid ett bra val ifall man använder bilen oregelbundet. Korta sträckor kan man köra utan utsläpp och längre med förbränningsmotor.

Firmans Ekenäsaffär visade på mässan upp en helt eldriven Proace paketbil och en ny RAV4 laddningsbar hybrid. Proace passar t.ex. för kommuner och lokala transporter och går över 300 km på en laddning.

(artikeln fortsätter under annonsen)

kompass_254x140_abl_202134

Salon Keskusautohalli visade upp Volvos nästan 400 hkrs XC60 gatuterrängbil. Den är en laddningsbar hybrid. Firman berättar att den säljer en av Finlands mest populära elbilar, Nissan Leaf. Modellen med det mindre batteriet går ca 380 km på en laddning. Med den större kör man över 500 km. En helt eldriven bil är ett beaktansvärt alternativ också på Kimitoön.

PP-auto i Salo visade upp helt eldrivna Hyundai Ionic5 och Kona. Kona fås med förbränningsmotor, som lätthybrid, icke laddbar hybrid och helt eldriven. Enligt firman finns det en modell för envar oberoende av behov. Lätthybriden tar tillvara bromsenergin i sitt 48 volts batteri och effektiverar vidbehov förbränningsmotorn. Den icke laddningsbara hybriden samlar energi i ett högspänningsbatteri. Det större batteriet och motorn möjliggör körning på enbart el. Med den helt eldrivna versionen kör man ca 300 km på en laddning och med den som har större batteri ca 500 km.

Text & bild: Jerker Jokiniemi, Övers.: IS

automessut_RS_artikel
Defa laddninsutrustning o stationer__IMG-0695_artikel

Markku Ilmonen. Defas produkter intresserade.

Share this in: