Sähkö kiinnostaa autoilijoita

Ionic5_RS_artikel

Täyssähköinen vaihtoehto Hyundai IONIQ5.

Kemiön Sähkö- ja hybridauto messut onnistuivat. Esillä oli seitsemän erilaista autoa, sekä etenkin nuorten suosiossa olevia sähköpotkulautoja. 

– Latausmahdollisuuksista keskusteltiin paljon Defan osastolla, järjestäjä Michael Nurmi kertoo. 

Kuormanhallinnalla varustetuilla latauslaitteilla latauspaikkoja saadaan lisättyä merkittävästi. Sähköä löytyy jo joka toisesta uutena myytävästä autosta. Täyssähköautojen kysyntä on kasvanut viimevuosina huimasti, tänä vuonna niitä myydään yli kaksi kertaa enemmän kuin viimevuonna. Sähköautojen, ladattavien- ja ei ladattavien hybrideiden osuus on uusien autojen myynnistä noin 60 prosenttia. Toyota on edelläkävijä ei ladattavissa hybrideissä. Ne keräävät jarrutusenergiaa talteen ja käyttävät sitä polttomoottorin apuna. Lohjan Autokeskuksen mukaan ladattava hybrid on hyvä ratkaisu, mikäli auton käyttö vaihtelee paljon. 

– Lyhyet matkat voi ajaa täysin päästöttömästi ja pidemmät matkat taittuvat polttomoottorilla, Lohjan Autokeskuksesta kerrotaan. 

Lohjan Autokeskuksen Tammisaaren piste toi messuille Proace täyssähköisen pakettiauton ja uuden RAV4 ladattavan hybridin. 

– Proace sopii esimerkiksi kunnille ja paikalliskuljetuksiin, se kulkee yhdellä latauksella yli 300 kilometriä, Lohjan Autokeskuksesta kerrotaan.

(artikkeli jatkuu ilmoituksen alla)

kompass_254x140_abl_202134

Salon Keskusautohalli esitteli Volvon lähes 400 -hevosvoimaista XC60 katumaasturia. Se on ladattava hybrid. 

– Toisena autona meillä oli Suomen suosituimpiin kuuluva sähköauto Nissan Leaf, se kiinnostaa aina, Keskusautohallista kerrotaan. 

Nissan Leafin pienemmällä akulla varustettu malli kulkee yhdellä latauksella noin 380 kilometriä. Isommalla akulla matkaa taittuu yli 500 kilometriä. Täyssähköauto on siis varteenotettava vaihtoehto myös Kemiönsaaren liikenteeseen. 

Salon PP-auto toi minimessuille täyssähköiset Hyundait Ionic5 ja Kona. Kona on saatavissa polttomoottorikäyttöisenä, kevythybridinä, ei ladattava hybridinä ja täyssähköisenä versiona. 

– Autosta löytyy jokaiselle sopiva malli, oli sitten käyttötarve millainen tahansa, PP-autosta kerrotaan. Kevythybrid ottaa jarrutusenergiaa talteen 48 volttiseen akkuun ja tehostaa tarvittaessa polttomoottoria. Ei ladattava hybrid kerää energiaa korkeajänniteakkuun, suurempi akku ja ajomoottori mahdollistavat ajamisen pelkällä sähköllä. 

– Täyssähköisellä versiolla pääsee yhdellä latauksella noin 300 km, isommalla akulla varustettu versio menee noin 500 km.

Teksti & kuva: Jerker Jokiniemi

automessut_RS_artikel
Defa laddninsutrustning o stationer__IMG-0695_artikel

Markku Ilmonen. Defan tuotteet kiinnosti.

Share this in: