Vem åtgärdar bristerna i vägarna på Kimitoön?

Brännbodavägen. (foto: Michael Nurmi)

Det finns tre olika organ som har ansvaret för vägarna på Kimitoön. Tag kontakt till den ansvarige då du ser brister i vägarna. 

Somliga vägar på flera håll på Kimitoön är i bristfälligt skick. Bristerna skapar problem för bilister och övriga som rör sig med fordon. Farliga trafiksituationer kan uppstå. Men då det finns brister som hål och sprickor i vägarna, vem bär ansvaret för att dessa åtgärdas?

Kimitoöns kommuns tekniska chef Oscar Lindblad säger att brister på kommunens vägar åtgärdas så snabbt som möjligt. Det gäller både asfalterade vägar och sandvägar. 

– I somliga fall krävs god planering och införskaffandet av maskiner som är avsedda för reparationsarbetet.

Lindblad tillägger att om kommunen har kunskapen och materialet till att åtgärda bristerna kan problemen vara lösta inom några veckor. Ifall åtgärden är mera krävande och behöver planering och utomstående hjälp av en entreprenör är det svårare att säga hur länge arbetet räcker. 

Om vägar som handhas av kommunen har brister är det tekniska avdelningen som åtgärdar bristerna, i första hand genom egen personal enligt bästa förmåga. Personalen i fråga är stationerad vid en depå i Vreta. 

Kimitoöns kommun ansvarar för vägar som är inom detaljplanerade områden. Vilka områdena som är detaljplanerade är utmärkt på Kimitoöns webbplats.

Förutom Kimitoöns kommun handhar den regionala NTM-centralen och privata väglag ansvar för somliga vägar i kommunen. NTM-centralen i samråd med Trafikledsverket ansvarar för skötsel av främst landsvägar. Bland de berörda finns Bjärnåvägen och Dragsfjärdsvägen, Åbovägen och vägen mellan Hitis och Rosala. 

Privata väglag ansvarar å sin sida för mindre vägar. 

Då brister i vägar ses och vållar problem vid körning kan privatpersoner vara i kontakt med kommunen eller NTM-Centralen. För vägar som NTM-centralen ansvarar för gäller centralens responskanal: https://liikenne.palautevayla.fi/feedback

Vid brådskande fall, det vill säga problem som äventyrar trafiken på vägnätet, ska dessa anmälas till Vägtrafikantlinjen som nås på telefonnumret 0200 2100. Tjänsten är öppen dygnet runt. 

För kommunens vägar görs felanmälningarna i första hand via felanmälan på kommunens webbplats. 

– Man kan även skicka e-post eller ringa till kommunen om ärendet, säger Oscar Lindblad.

TEXT & FOTO: John Illman

Nivelax
Vägen i Nivelax. (foto: Michael Nurmi)
Kärravägen. (foto: Michael Nurmi)
Dragsfjärdsvägen mellan Kulla & Genböle
Dragsfjärdsvägen mellan Kulla & Genböle. (foto: Michael Nurmi)
Dalsbruksvägen i Dalen
Dalsbruksvägen i Dalen. (foto: Michael Nurmi)
Oscar Lindblad
Tekniska chefen Oscar Lindblad säger att Kimitoöns kommun ansvarar för vägar på av kommunen detaljplanerade områden.
Kimitoöns kommun försöker åtgärda brister i dess vägar så snabbt som möjligt. Personalen som ansvarar för reparationsarbetet är stationerad i Vreta.
Uddisvägen
Uddisvägen. (foto: Michael Nurmi)
Vägen i Söderlångviksvägen i kurvan vid Dragsedet
Söderlångviksvägen i kurvan vid Dragsedet. (foto: Michael Nurmi)

Uddisvägen i bedrövligt skick

Men den som ansvarar för vägens underhåll kommer inte att reparera de omfattande bristerna. 

De som har kört längs med Uddisvägen i Dragsfjärd vet att vägen i fråga är mycket dålig. Asfalten är sprucken så gott som längs med hela vägen. 

Uddisvägen startar vid y-korsningen vid Verviksvägen och Ytterölmosvägen och slutar vid Bergholmsfjärden i området Uddis. Vägen sträcker sig en kilometer. 

Vägens bedrövliga skick är något som sommargästen Sam Salonen tar fasta på. Han har haft sommarstuga i området i 35 år.  

– Då vägen är i så här dåligt skick slits bilarna som kör på den sönder. För att locka nya invånare och turister är det viktigt att vägarna på Kimitoön är i gott skick. Uddisvägens dåliga skick är något som folk skrattar åt, säger han.

Längs Uddisvägen bor mellan 20 och 30 personer. I dess bortre del finns Uddis Marina, som har runt 100 båtplatser. Uddis Marina ägs av företagaren Leif Gustafsson. Gustafsson liksom Rainer Ahlfors bekräftar att Uddisvägen varit mycket länge i dåligt skick. 

– De lappningar som gjorts genom tiderna har varit obetydligt små. Dikning utfördes senast år 1982, säger Ahlfors. 

Gustafsson säger å sin sida att sommartid kör många deltidsboenden och deras gäster längs med Uddisvägen. Även de är missnöjda med vägens tillstånd. 

Ahlfors inflikar att vägens underhåll på vintern är dåligt. Bilar har kört i diket på grund av att vägen inte sandats. 

– Något måste göras. Så här kan det inte fortsätta.  

Gustafsson säger att det är den regionala NTM-centralen som ansvarar för Uddisvägen. Då reparation av vägen behövs är det bolaget inom byggnadsbranschen YIT som ansvarar för arbetet, som får uppdrag av NTM-centralen. 

– NTM-centralen förklarar att det inte finns pengar för reparation. 

Tidningens reporter kontaktar YIT son svarar att staten helt enkelt inte har pengar för att grundligt reparera Uddisvägen. Små lappningar där asfalten är sprucken kan åtgärdas, men inget större.

TEXT & FOTO: John Illman

Rainer Ahlfors & Leif Gustafsson
Rainer Ahlfors och Leif Gustafsson önskar att Uddisvägen får en grundlig reparation.

Privata väglag värnar om sina vägar

Enligt tidningens uppgifter är mindre vägar som ägs av privata väglag ofta i bra skick. Men få hänger med då det vintertid ska sandas. 

På Kimitoön finns många privata väglag. Ett av dem är Söderuddens väglag som ansvarar för Bredvikssvängen i Sundvik, Västanfjärd. Bredvikssvängen sträcker sig från närheten av Västanfjärds Mekaniska verkstad i norr till Brännboda i väster och Synderstö i söder. 

Tidigare ordförande och numera syssloman för väglaget, Henrik Jensen, förklarar att de personer som bor längs med vägen som väglaget ansvarar för är delägare i väglaget. Gällande enhetspriset betalar fast bosatta en högre summa än vad fritidsboende gör. 

– Längs med Bredvikssvängen bor runt 100 personer, men endast en fjärdedel är fast bosatta, säger han. 

Privata väglag ansvarar i regel för mindre vägar. Hur långa vägarna är varierar. Bredvikssvängen är sju kilometer lång grusväg, vilket är en av de längre vägarna på Kimitoön som ett privat väglag underhåller. Det finns inga planer på att asfaltera Bredvikssvängen. 

Ett privat väglag får underhålls- och vägbelysningsbidrag av Kimitoöns kommun. Alla väglag med tre eller fler fast bosatta har rätt till bidrag.

Men bidraget är enligt Jensen numera mindre än vad det tidigare varit. Kommunen skulle kunna utreda om det finns möjlighet till ökat bidrag eftersom vägarna är mycket viktiga för kommuninvånarna. 

– Tidigare var bidrag 40–42 procent av underhållningskostnaderna, nu är det nere i 35 procent, säger han. 

Kimitoöns kommuns tekniska chef Oscar Lindblad meddelar att kommunen har under det här året delat ut 185 721 euro i bidrag till de väglag som ansökt. De senaste åren har kommunen i medeltal delat ut bidrag åt cirka 90–95 privata väglag per år. Hur många väglag det finns totalt på Kimitoön har kommunen inga exakta uppgifter om men åtminstone 170.

Jensen tillägger att privata väglag ofta underhåller den berörda vägen väl. Till väglagets uppgifter hör till exempel sandning, slybekämpning, dikning, rensning av buskar vid vägrenen och sladdning.  

Han uppmanar alla väglag att utföra ett så kallat busktalko, där invånarna längs med vägen samlas för att röja undan buskar. Talkotillfället fungerar även som en social samvaro för de berörda, där vägens behöv diskuteras. Söderuddens väglag hade ett busktalko i början av augusti.

Snöplogning utförs av entreprenörer. Han säger också att få väglag hänger med då vägen under vintern är hal och bör ska sandas.

– Jag anser också att det uppstår mycket sällan stora problem på vägar som privata väglag ansvarar för. Det här eftersom det är invånarna som bor längs med vägen som själva sköter om den. 

Av flera olika orsaker är det viktigt att vägarna är skick. Jensen nämner några av dem. 

– Skolbussen, taxibilar, andra transportbilar samt ambulans och brandbil ska smidigt kunna köra här. Dessutom är det viktigt att buskarna och trädgrenar nära vägen är borta, eftersom det hjälper föraren att se rådjur som älgar och hjortar då dessa försöker korsa vägen, säger Henrik Jensen.

TEXT & FOTO: John Illman

Henrik Jensen
Söderuddens väglags syssloman Henrik Jensen uppmanar alla privata väglag att hålla ett så kallat busktalko.
Söderuddens väg
Privata väglag sköter oftast väl om sina vägar.
Copyright © Annonsbladet
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram