Kuka korjaa Kemiönsaaren teiden puutteet?

Brännbodavägen
Brännbodantie. (kuva: Michael Nurmi)

Kemiönsaaren teistä vastaa kolme eri tahoa. Ota yhteyttä vastuuhenkilöön, kun havaitset puutteita teissä.

Osa teistä on huonokuntoisia useissa Kemiönsaaren osissa. Nämä puutteet aiheuttavat ongelmia autoilijoille ja muilla ajoneuvolla liikkuville. Liikenteessä voi syntyä vaarallisia tilanteita. Mutta kun teissä on puutteita, kuten reikiä ja halkeamia, kuka on vastuussa niiden korjaamisesta?

Kemiönsaaren kunnan tekninen johtaja Oscar Lindblad sanoo, että kunnan hallinnassa olevat puutteelliset tiet korjataan mahdollisimman nopeasti. Tämä koskee sekä asfaltti- että hiekkateitä.

– Joissakin tapauksissa tarvitaan hyvää suunnittelua ja korjaustöihin tarkoitettujen koneiden hankkimista.

Lindblad lisää, että jos kunnalla on tietoa ja materiaalia puutteiden korjaamiseen, ongelmat voidaan ratkaista muutamassa viikossa. Jos toimenpide on vaativampi ja vaatii suunnittelua ja ulkopuolista apua urakoitsijalta, on vaikeampi sanoa, kuinka kauan työ kestää. 

Jos kunnan hallinnoimilla teillä on puutteita, tekninen osasto korjaa puutteet ensisijaisesti omalla henkilökunnallaan parhaan kykynsä mukaan. Kyseinen henkilöstö on sijoitettu Vretassa sijaitsevalle varikolle.

Kemiönsaaren kunta vastaa teistä, jotka sijaitsevat asemakaava-alueilla, jotka ovat esillä Kemiönsaaren verkkosivuilla.

Kemiönsaaren kunnan lisäksi alueellinen ELY-keskus ja yksityiset tieyhdistykset vastaavat joistakin kunnan teistä. ELY-keskus vastaa yhteistyössä Väyläviraston kanssa pääosin maaseututeiden kunnossapidosta. Kyseisiä teitä ovat Perniöntie ja Dragsfjärdintie, Turuntie sekä Hittisten ja Rosalan välinen tie.

Yksityiset tieyhdistykset vastaavat pienistä teistä.

Kun teissä havaitaan puutteita, jotka aiheuttavat ongelmia ajamisessa, yksityishenkilöt voivat ottaa yhteyttä kuntaan tai ELY-keskukseen. ELY-keskuksen vastuulla olevien teiden osalta ELY-keskuksen vastauskanava on: https://liikenne.palautevayla.fi/feedback.

Kiireellisissä tapauksissa eli ongelmissa, jotka vaarantavat liikennettä, tulee ilmoittaa tieliikenteen vihjepuhelimeen, jonka tavoittaa numerosta 0200 2100. Palvelu on avoinna ympäri vuorokauden.

Kunnallisten teiden osalta vikailmoitukset tehdään ensisijaisesti kunnan verkkosivuilla olevan vikailmoituksen kautta.

– Asiasta voi myös lähettää sähköpostia tai soittaa kuntaan, Oscar Lindblad sanoo.

TEKSTI & KUVA: John Illman

Nivelax
Tie Nivelaxissa. (kuva: Michael Nurmi)
Kärravägen
Kärrantie. (kuva: Michael Nurmi)
Dragsfjärdsvägen mellan Kulla & Genböle
Dragsfjärdin tie Kullan & Genbölen välissä. (kuva: Michael Nurmi)
Dalsbruksvägen i Dalen
Taalintehtaantie Daalissa. (kuva: Michael Nurmi)
Oscar Lindblad
Tekninen johtaja Oscar Lindblad sanoo, että Kemiönsaaren kunta vastuu teistä kunnan kaavoittamilla alueilla.
Kimitoöns kommuns bil
Kemiönsaaren kunta pyrkii korjaamaan teiden viat mahdollisimman nopeasti. Korjaustöistä vastaava henkilökunta on sijoitettu Vretaan.
Uddisvägen
Uddiksentie. (kuva: Michael Nurmi)
Vägen i Söderlångviksvägen i kurvan vid Dragsedet
Söderlångvikintie Dragseidenin kurvissa. (kuva: Michael Nurmi)

Uddiksentie surkeassa kunnossa

Tien kunnossapidosta vastaava taho ei kuitenkaan korjaa laajoja puutteita.

Jokainen, joka on ajanut Uddiksentietiä pitkin Dragsfjärdissä, tietää, että kyseinen tie on erittäin huonossa kunnossa. Asfaltti on halkeillut lähes koko tiellä.

Uddiksentie alkaa Vervikintien ja Ytterölmoksentie y-risteyksestä ja päättyy Bergholmsfjärdeniin Uddisten alueella. Tie on kilometrin mittainen.

Tien surkea kunto on asia, jonka kesävieras Sam Salonen nostaa esille. Hänellä on ollut alueella kesämökki 35 vuotta.

– Kun tie on näin huonossa kunnossa, sillä ajavat autot kuluvat. Uusien asukkaiden ja matkailijoiden houkuttelemiseksi on tärkeää, että Kemiönsaaren tiet ovat hyvässä kunnossa. Uddiksentien huonolle kunnolle nauretaan, hän sanoo.

Uddiksentien varrella asuu 20–30 ihmistä. Tien toisessa päässä on Uddis Marina, jossa on noin 100 venepaikkaa. Uddis Marina on yrittäjä Leif Gustafssonin omistuksessa. Gustafsson ja Rainer Ahlfors vahvistavat, että Uddiksentien on ollut huonossa kunnossa jo pitkään.

– Vuosien varrella tehdyt paikkaukset ovat olleet mitättömän pieniä. Ojia on kaivettu viimeksi vuonna 1982, Ahlfors sanoo.

Gustafsson puolestaan sanoo, että kesäisin monet osa-aikaiset asukkaat ja heidän vieraansa ajavat Uddiksentietä pitkin. Myös he ovat tyytymättömiä tien kuntoon.

Ahlfors lisää, että teiden kunnossapito talvella on heikkoa. Autot ovat ajaneet ojiin, koska tietä ei ole hiekoitettu.

– Jotain on tehtävä. Näin ei voi jatkua.

Gustafsson sanoo, että ELY-keskus on vastuussa Uddiksentiestä. Kun tie on korjattava, alueellinen ELY-keskuksen teettämästä työstä vastaa rakennusliike YIT. Yhtiö saa tilauksia ELY-keskukselta.

– ELY-keskus kertoo, että korjauksiin ei ole rahaa.

Lehden toimittaja ottaa yhteyttä YIT:hen josta kerrotaan että valtiolla ei yksinkertaisesti ole rahaa Uddiksentien perusteelliseen korjaamiseen. Pieniä kohtia, joissa asfaltti on halkeillut, voidaan korjata, mutta ei mitään suurempaa.

TEKSTI & KUVA: John Illman

Rainer Ahlfors & Leif Gustafsson
Rainer Ahlfors ja Leif Gustafsson toivoo, että Uddiksentie korjaa perusteellisesti.

Yksityiset tieyhdistykset
pitävät huolta teistään

Lehden tietojen mukaan yksityisten tieyhdistysten omistamat pienemmät tiet ovat usein hyvässä kunnossa. Mutta harva pysyy perässä, kun on kyse hiekoituksesta talvella. 

Kemiönsaarella on monia yksityisiä tieyhdistyksiä. Yksi niistä on Söderuddens väglag, joka vastaa Bredvikinkaari Sundvikissa, Västanfjärdissä. Bredvikinkaari ulottuu Västanfjärds Mekaniska verkstadin läheltä pohjoisessa Brännbodaan lännessä ja Synderstöön etelässä.

Tieyhdistyksen entinen puheenjohtaja ja nykyinen luottamusmies Henrik Jensen selittää, että yhdistyksen vastuulla olevan tien varrella asuvat ihmiset ovat yhdistyksen osaomistajia. Yksikköhinnan osalta vakituiset asukkaat maksavat suuremman summan kuin loma-asukkaat. 

– Bredvikinkaaren varrella asuu noin 100 ihmistä, mutta vain neljännes heistä on vakituisia asukkaita, hän sanoo. 

Yksityiset tiekunnat vastaavat yleensä pienemmistä teistä. Teiden pituus vaihtelee. Bredvikssvängen on seitsemän kilometriä pitkä soratie, joka on yksi Kemiönsaaren pidemmistä teistä, jota yksityinen tieyhdistys ylläpitää. Bredvikinkaaren asfaltointia ei ole suunnitteilla.

Yksityinen tieyhdistys saa Kemiönsaaren kunnalta avustusta kunnossapitoon ja tievalaistukseen. Avustukseen ovat oikeutettuja kaikki tieyhdistykset, joissa on vähintään kolme vakituista asukasta. 

Jensenin mukaan avustus on kuitenkin nykyään pienempi kuin ennen. Kunta voisi tutkia, onko avustusta mahdollista korottaa, sillä tiet ovat kunnan asukkaille hyvin tärkeitä. 

– Aiemmin avustus oli 40-42 % kunnossapitokustannuksista, nyt se on laskenut 35 prosenttiin, hän sanoo.

Kemiönsaaren kunnan tekninen johtaja Oscar Lindblad kertoo, että kunta on jakanut tänä vuonna 185 721 euroa avustuksia niitä hakeneille tieyhdistyksille. Viime vuosina kunta on myöntänyt avustuksia keskimäärin noin 90–95 yksityiselle tieyhdistykselle vuodessa. Kunnalla ei ole tarkkaa tietoa Kemiönsaaren tieyhdistysten kokonaismäärästä, mutta ainakin 170.

Jensen lisää, että yksityiset tieyhdistykset ylläpitävät usein kyseistä tietä hyvin. Tehtäviin kuuluvat hiekoitus, kitkentä, ojien tekeminen, tienvarren pensaiden raivaus ja liukkaudentorjunta.

Hän kannustaa kaikkia tieyhdistyksiä järjestämään niin sanottu ”pensastalkoot”, jossa tienvarren asukkaat kokoontuvat raivaamaan pensaita. Tapahtuma toimii myös osallistujien sosiaalisena kokoontumisena, jossa keskustellaan tien tarpeista. Söderuddens väglag-tieyhdistys järjesti pensastalkoot elokuun alussa.

Lumenaurauksesta vastaavat urakoitsijat. Hän sanoo myös, että vain harvat tiekunnat pystyvät pysymään perässä, sillä talvisin tiet ovat liukkaita ja ne pitäisi hiekoittaa.

– Uskon myös, että yksityisten tiekuntien vastuulla olevilla teillä syntyy hyvin harvoin suuria ongelmia. Tämä johtuu siitä, että tien varrella asuvat asukkaat huolehtivat siitä itse. 

Teiden kunto on tärkeää monesta syystä. Jensen mainitsee joitakin niistä. 

– Koulubussin, taksien, muiden kuljetusajoneuvojen sekä ambulanssien ja paloautojen on pystyttävä ajamaan täällä sujuvasti. On myös tärkeää, että tien lähellä olevat pensaat ja puiden oksat poistetaan, sillä se auttaa kuljettajaa näkemään hirvet ja peurat, kun ne yrittävät ylittää tien, Jensen sanoo.

TEKSTI & KUVA: John Illman

Henrik Jensen
Söderuddens väglag-tieyhdistyksen luottamusmies Henrik Jensen kehottaa kaikkia yksityisiä tieyhdistyksiä pitämään niin sanotun pensastalkoot.
Söderuddens väg
Yksityiset tieyhdistykset pitäävät yleensä hyvää huolta omasta teistä.
Copyright © Annonsbladet
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram