Båtliv på video

petri_IMG_0172_artikkeli

Petri Järvinens livesändningar får tusentals tittare. I livesändningarna frågas ofta varför man inte rör sig på sjön med el men han säger att det tyvärr inte ännu finns lämpliga båtar på marknaden.

TikTok är den snabbast växande plattformen på sociala medier. Petri Järvinen har under namnet Lepsu66 starkt tagit den i bruk. Hans videor har setts av tiotals miljoner besökare. Järvinen rör sig flitigt i skärgården och han fotograferar och uppträder tack vare erfarenheter av Kompasstidningarna och Saaristoradio.

Han skrattar när han berättar att ungarna sade att han är för gammal för TikTok, men att han upplever att detta är hans grej där allt han gillar förenas. Redan hans andra video blev en stor succé. Den sågs av tusentals människor, tiotusentals och till sist hundratusentals.

- Man kan inte på förhand veta om en video blir en succé.

På TikTok är videorna korta och man får snabbt fram det man vill. Enligt Järvinen tar det från några minuter till några timmar att göra en video. Videorna filmas främst med telefonen och han använder den också till att bearbeta videorna. Han producerar allt materialet själv. Vid behov hjälper kompisarna att filma.

Videorna handlar framför allt om naturen och båtlivet. Tack vare att han sedan många år producerar Kompass är han mycket i rörelse och ofta i havsmiljöer. Innehållet handlar framför allt om skärgården, havet och naturen. Idéerna kommer ofta från vardagliga situationer, en bra låt eller varför inte en episod.

- När jag körde på en sten gjorde jag först av allt en video.

Det blir en livesändning från BåtDagen. Via den kan alla som så önskar följa med vad som händer i Kasnäs.

Det är många som ber Järvinen att filma deras evenemang. Han kommer att finnas åtminstone på Uiva och Suomiveneilee. Det senare är Finlands största provkörning av båtar och arrangeras 20-21 maj på Drumsö.

Följarna på TikTok är ofta ungdomar och detta ställer naturligtvis sina egna krav på materialet. Tryggheten är viktig. När man rör sig på sjön ska man ha flytväst men inte ens det förslår för att övertyga på sociala medier. Järvinen berättar om en video där han iklädd flytdräkt stod på isen och instruerade hur man tar sig upp ur en vak. TikTok avlägsnade delen där man går igenom isen. Den ansågs för farlig men hade på bara några minuter samlat hundratusentals följare.

Numera diskuteras alltid pengar i samband med some. Med finskspråkiga videor är det inte lätt att tjäna pengar. Järvinen säger att man kan tjäna några euro på videor som tittas på över 500 000 gånger. I allmänhet kommer intäkterna bara från produktionssamarbetet.

Numera vill folk ta selfies med Järvinen då han deltar i båtevenemang. Men egentligen är hans videoproduktion ett svepskäl att få vara till sjöss. Han är inte intresserad av influerande och av att vara en kändis på some.

- Huvudsaken är att jag själv och följarna har roligt och att jag får vara på sjön.

Instagram: lepsu66
TikTok: lepsu66

 

Järvinens råd för nybörjare på TikTok 

1. Gör bara sådant material som du själv gillar. Jag skulle inte kunna göra en video om att samla frimärken utan jag försöker göra lärorika och roliga videor.

2. Välj genre. Nytt material bör publiceras regelbundet. Då stannar följarna kvar.

3. Gör allt innehållet själv, tryggt och med hänsyn till följarna.

4. Ha roligt och låt det synas.

5. Man får ibland tråkiga kommentarer på some. Jag reagerar just inte på dem. Om de är riktigt fula tar jag bort dem men oftast kvitterar jag dem med en smilie.

 

Teksti ja kuva: Jerker Jokiniemi, Översättning: Ingrid Sandman

 

Batdagannons_ABL05052022_1-1

Copyright © Annonsbladet
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram