Endast segling är nödvändig

Hannu Pahta_MG_artikel

Att hyra en båt gör det enkelt att leva båtliv, säger Midnight Sun Sailings vd Hannu Pahta. (Bild: MSS)

”Att segla på öppet hav med bara sjöfåglar och sälar som sällskap är en oförglömlig upplevelse.”

Verkställande direktören för Midnight Sun Sailing, Hannu Pahta, tillbringade sin barndoms somrar i Kasnästrakten på en ö som ägdes av hans morfar Hans Hirvonen. I början av juni flyttade han och föräldrarna till ön och återvände först i augusti då hans mor, som var lärare, måste börja arbeta igen. Pappans sommarsemester var en månad kortare.

Pahta berättar att han tillbringade två månader av året på ön och att somrarna var långa och härliga. Han lärde sig simma, fiska och köra båt. På den tiden använde man inte flytvästar och på 70-talet var flytvästarna obekväma styroxgrejer. 

- Det var en spännande känsla att på våren fara till ön och återvända på hösten då naturen hemma hade förändrats så radikalt. Allt såg annorlunda ut.

Pahta har långa rötter på Kimitoön och speciellt i Dalsbruk. På mors sida är släkten hemma i Wärtsilä och fars, Pentti Pahtas släkt är hemma i Petsamo. Alla i den släkten har jobbat inom metallindustrin. Mormor var hemma Uppsala. Hannu Pahta är född i Åbo men familjen bytte bostadsort vart sjätte år p.g.a. att pappan var stamanställd officer. Armén frågar inte efter var man vill bo.

Hannu Pahta blev förtjust i båtlivet redan som barn. Han fick ganska fritt använda den stugbåt som pappan hade byggt. Den hade en sex hkr:s Johnsonmotor. Senare fick han använda en optimistjolle byggd av hans farbror, Kari Hirvonen. Då vaknade seglingskärleken. Han hade full sysselsättning med båtarna och berättar att männen i släkten kunde både nyttja och bygga båtar. Själv har han också utbildning i branschen.

MIDNIGHT SUN SAILINGS orderbok är i utmärkt skick inför sommaren. Det enda som kan ställa till det hela är kriget i Ukraina. Tillsvidare har det kommit bara en avbokning p.g.a. det. Många har länge väntat på att få segla.

Som mest hade företaget över 40 båtar till uthyrning, men då hade man sommartid båtar också bl.a. i Stockholm och Mariehamn. Verksamhet bedrevs som mest i Helsingfors, Åbo, Pargas, Stockholm, Mariehamn och Dalsbruk. I Sverige kostar det mycket mer att serva båtar än i Finland.

Numera verkar företaget bara i Dalsbruk och servicen fungerar mellan Helsingfors och Åland. Kunderna garanteras fungerande apparatur och om problem uppstår löser man dem inom en viss tid. Lyckas detta inte får kunden kompensation, oftast i form av ett presentkort till nästa resa eller rabatt om kunden så önskar.

År 2020 förlorade företaget all sina utländska kunder p.g.a. coronan. Detta innebar ca 70 % av omsättningen. Då ändrade man sin strategi och började koncentrera sig på enbart stora båtar.

Sådana erbjuder ingen annan i Finland utan besättning. De största båtarna är 16 meter långa och fordrar ganska mycket sjömanskap av dem som seglar.

(artikeln fortsätter under annonsen)

kompass_254x140_abl_202217

UTLÄNNINGARNA är goda kunder. De har oftast seglingserfarenhet från Kroatien, Turkiet, Grekland och har seglat både på Medelhavet och kanske i Karibien. Man kan hyra ut stora båtar till dem för de har alltid också papper på formell behörighet att föra stora segelbåtar. Sådana intyg fordras på många håll men inte i Finland. Pahta konstaterar att man lugnt kan hyra ut båtar till sådana kunder.

De finländska kunderna är vana vid våra förhållanden. Men felbedömningar sker ibland. Ungefär vart tredje år kör någon kund på grund. Då betalar kunden självrisken på försäkringen. Oftast är det kölen eller någon annan del av bottnen som tar skada.

Innan båten överlåts går man igenom en procedur som innefattar trygghet, navigering och segling i finländska vatten. Skärgårdshavets förhållanden avviker totalt från förhållandena i Medelhavet där man brukar segla från punkt A till punkt B. I Finland seglar man från märke till märke. Kunderna informeras om hur man lägger till i naturhamnar, när flaggan tas ner och lite om etikett såsom hur man avreser från en hamn.

Båtbyterna sker om lördagarna i enlighet med det internationella systemet. Kunderna anländer till vårt land på fredagen och får båten på lördagsmorgonen. 

Beroende på båtens storlek tar städningen efter att båten har kommit hem ett par, tre timmar. Man går också igenom alla kärl så det inte finns smutsiga eller söndriga kärl då nästa kund tar över. I vissa båtar finns det upp till fem toaletter att städa. Sist spolar man av båtens däck. Slutligen granskas att båten har gas, bränsle och vatten.

Pahta berättar att företaget har öppet hus på Båtdagen den 14 maj. Då kan man bekanta sig med somliga av båtarna också ombord.

Ulkoa_artikel

”Vi lovar kunderna att all apparatur fungerar. Kunden kan koncentrera sig på att segla och njuta”. (Bild: Michael Nurmi)

VICTRON ENERGY – EN LÖSNING FÖR PLATSER SOM SAKNAR EL

Hannu Pahta berättar att företaget säljer färdiga Victron Energy elsystempaket som är rätt anpassade för just det ändamål som kunden har. De kan skalas nästan hur mycket som helst. Som svagast kan paketet användas för konventionell belysning och teve. Som starkast kan det användas för tvättmaskin och andra maskiner.

Med apparaterna kan man använda dammsugaren på stugan och kaffebryggaren samtidigt som tvättmaskinen, vad helst man nu vill göra. T.o.m. försvarsmakten använder Victrons system.

Man behöver solpanel och batteri, vintertid även vindkraft. Då kan man ladda året om. Vill man så kan man koppla systemet till en skild generator. En utmärkt lösning på ställen där det inte finns el men dessutom ett reservsystem för elavbrott och frysen är full med matvaror. Företaget deltar i Båtdagen den 14.5.

Adressen är Strandvägen 1, 25900 Dalsbruk. Tel.: 02 428100. 

 

Text: Jaana Aartomaa, Översättning: Ingrid Sandman

sisus_artikel

På Båtdagen den 14.5 kan man bekanta sig med några av företagets båtar. På bilden segeljakten Ann. (Bild: MSS)

Copyright © Annonsbladet
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram