Mitä Fabriksholmenilla tapahtuu?

Ellinor Johansson Kristoffer Othman Marten Nurmio
Ellinor Johansson, Kristoffer Othman ja Mårten Nurmio kertoivat Fabriksholmenin yritysistä.

Taalintehtaan kylätoimikunta kutsui maanatai-iltana yhteiseen kokoukseen Taalintehtaan Strandhotelletiin. Kuukauden vieraat olivat Mårten Nurmio, Ellinor Johansson ja Kristoffer Othman, jotka edustivat Fabriksholmeilla toimivia yrityksiä. He kertoivat toiminnasta ja tulevaisuuden suunnitelmista.

Johansson kertoi, että veneyritys oikeastaan koostuu kolmesta eri yrityksestä, D-Marin, DB Marina sekä DB Marina Development. D-Marin -telakka perustettiin 1986 ja tuottaa veneiden huoltoa ja korjausta. Yritys omistaa myös veneiden kausipaikkoja satama-altaassa, Lysholmeilla ja Pähkinämäessä. Palkattua henkilökuntaa on 15. 

DB Marinalla on kaksi työntekijää. Se perustettiin vuonna 2017 ja tarjoaa veneiden talvisäilytystä kylmässä hallissa ja ulkosalla.

Vuonna 2018 perustettiin DB Marina Development Dalwiren hallien oston yhteydessä. Kaksi työntekijää työllistävä yritys tarjoaa veneiden talvisäilytystä lämpimissä halleissa ja ulkosalla sekä parkkipaikkoja. Yritys on rakentanut pienvenesataman kausipaikkoineen tehtaan puolelle. Tämä yhtiö omistaa myös Bistro -kiinteistön majakkalaiturilla ja toimii vierasvenesataman operaattorina. Vierasvenesataman muut kiinteistöt ovat kunnan omistuksessa ja yritys vuokraa niitä. Tänä vuonna Bistron vuokraa cateringyritys Runda Munken. Bistro avataan virallisesti kesäkuun ensimmäisenä päivänä. 

Johansson kertoo, että kolme yhtiötä tekee tiivistä yhteistyötä joten asiakkaat ehkä uskovat niiden olevan yksi yritys.

OTHMAN kertoi, että tarkoituksena on jatkossakin panostaa varsinaiseen toimintaan venetelakkana. Omaa vierasvenesatamaa laajennetaan, kun uusi yhteisaluslaituri sataman ulkopuolella valmistuu ja M/S Stella ei enää liikennöi aallonmurtajan sisäpuolella. Tulevaa kesäkautta ajatellen on jo kiinnitetty kesätyöläisiä. Johanssonin mukaan joitakin vapaita paikkoja on edelleen. Kannattaa ottaa yhteyttä. Parhaillaan halleissa ollaan huoltamassa veneitä ennen vesillelaskua. Vesillelaskua joudutaan vielä odottamaan; maanantaina satamassa oli vielä 46 senttimetriä paksua jäätä, kun Othman porasi jäähän reijän.

FABRIK 1686 perustettiin, kun terästehdas oli mennyt konkurssiin. Nurmio kertoi, että suurten hallien tyhjentäminen ja siivous oli kova urakka. Osa valssaamon inventaarioista myytiin Israeliin, loput menivät romuksi.

Yrityksen toimintaidea on hallien vuokralle antaminen sekä yritysten ja toiminnan houkuttelu alueelle. Mielellään vuokralaisiksi haluttaisiin yrityksiä, jotka voisivat palkata työvoimaa. Tällä hetkellä vuokralaisia on 18. 

N. 1 000 neliötä vuokrataan maatalousyrityksille, jotka käyttävät halleja viljavarastoina. Tarkoitukseen on asfaltoitu lattioita ja vahvennettu seiniä. Muut vuokralaiset käyttävät 20 - 400 neliön tiloja. Fabrik 1686 mukauttaa tiloja yritysten tarpeiden mukaan.  N. 70 prosenttia tiloista on käytössä. Mielellään vanha, 4 000 neliön ESAB-halli vuokrattaisiin suurehkolle yritykselle, joka tarjoaisi työpaikkoja. Satamaa operoi Seaport Logistics Salosta. Satamaan saapuu vuosittain n. 35 alusta ja lisää haluttaisiin. Satama-alueelta puuttuu kuitenkin varastotilaa. Sitä ei jää paljoakaan hallien ja meren väliin.

Viime vuonna hallien katoille asennettiin monta aurinkopaneelia. Loput asennetaan tänä vuonna. Aurinkopaneelien avulla tuotetaan sen jälkeen vuosittain 2 miljoonaa kilowattituntia. Yritys saa Nurmion mukaan vihreää energiaa ja tukijalan lisää. Luennoitsijat totesivat, että yhteistyö Fabriksholmenin yritysten välillä sujuu hyvin. Keskustellan ja tarpeen vaatiessa avustetaan toisiaan.

TEKSTI & KUVA: MARIA MANELIUS, KÄÄNNÖS: INGRID SANDMAN

Dalsbruks byalag
Copyright © Annonsbladet
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram