Odlarnas Open planeras nu

[:sv]

  • 1_IMG_3169web
  • 3_IMG_0122web
  • 2_IMG_0120web

Nästan hela planeringsteamet. Fr.v: Sven Ivars, Mats Nurmio och Jonas Bergström. Stella Törnroth fattas från bilden.

Att det är jul och nyår är inget hinder för att planera Odlarnas Open, det vill säga kimitomarknaden för närproducerat som äger rum strax före midsommar. Planeringsteamet vid kommunens utvecklingsavdelning har som syfte att ställa igång en stor händelse som ger en kraftig knuff framåt för de lokala mathantverkarna och andra som arbetar med närproducerad mat och hantverk. En matkasse som går att beställa i förväg på nätet ska underlätta kommersen för både producenter och köpare.

– Det kan tänkas att man upplever mathantverk som småpyssel. Det tycker inte vi. Om vi lyckas knyta samman de lokala producenterna under en gemensam produkt – matkassen – och centraliserar både marknadsföring och distribution har vi ett konkurrenskraftigt paket. År 2020 kunde matkassarna levereras utanför ön, bland annat till huvudstadsregionen, säger projektkoordinator Sven Ivars.

FÖR ATT marknad, kassar och mycket mer ska bli av söker Jonas Bergström från KulTa-projektet nu producenter som vill vara med. Tillräckligt många företag behövs för att man ska kunna få projektpengar via Leader.

– De som anmäler sig tillräckligt tidigt får vara med och utforma både marknad, marknadsföring, matkassens innehåll med mera. Det viktiga är att vi gör ett samarbetsprojekt av det hela, där alla vinner på att delta. Vi måste hitta på ett system som står sig även efter det att projektpengarna är slut, säger Bergström.

Företagsrådgivare Mats Nurmio säger att nyttan av att vara med är gratis marknadsföring och testning av nya försäljningskanaler utan ekonomisk risk.

IDEN med matkassen går ut på att konsumenten på nätet kan köpa de varor som önskas. Kassen avhämtas till exempel under Odlarnas Open. Senare, när systemet är längre utvecklat, levereras den hem. Marknadsföringen täcker alla varor som kan läggas i kassen, vilket innebär att olika producenter kommer åt att sälja sina produkter under ett gemensamt varumärke.

PROJEKTPENGAR söks för två år. De som är intresserade kan anmäla sig till Jonas Bergström eller Stella Törnroth (040 587 4505, jonas.bergstrom@kimitoon.fi eller  040 663 2404, stella.tornroth@kimitoon.fi.

Text: Sam Cygnel, foto: Sam Cygnel, arkiv

[:fi]
  • 1_IMG_3169web
  • 3_IMG_0122web
  • 2_IMG_0120web

Melkein koko suunnittelutiimi: vas. Sven Ivars, Mats Nurmio ja Jonas Bergström. Kuvasta puuttuu Stella Törnroth.

Joulu ja uudenvuoden aika ei estä suunnittelemasta Odlarnas Open (Viljelijöiden Open) eli Kemiön lähituotemarkkinoita, jotka järjestetään aivan juhannuksen alla. Kunnan kehittämisosaston tiimi aikoo järjestää suurtapahtuman, jolla on tarkoitus edistää paikallisia ruoka-artesaaneja ja muita lähtuotettujen elintarvikkeiden ja käsityön parissa työskeneteleviä. Etukäteen netistä tilattavan ruokakassin avulla tuottajien ja kuluttajien välistä kauppaa on tarkoitus helpottaa.

– Jonkun mielestä artesaaniruoka saattaa tuntua pikkubisnekseltä. Mikäli onnistumme yhdistämään paikalliset tuottajat saman tuotteen – ruokakassin – alle ja keskitämme sekä markkinoinnin että jakelun, saamme aikaiseksi kilpailukykyisen paketin. Vuonna 2020 ruokakasseja voitaisiin toimittaa saaren ulkopuolellekin, muun muassa pääkaupunkiseudulle, sanoo projektin koordinaattori Sven Ivars.

JOTTA suunnitelmat toteutuisivat, Jonas Bergström KulTa -projektista hakee nyt tuottajia, jotka haluavat osallistua. Tarvitaan tarpeeksi monta yritystä, jotta hankkeelle saataisiin Leaderrahoitusta.

– Ne, jotka ilmoittautuvat tarpeeksi varhain, pääsevät mukaan muotoilemaan markkinoita, markkinointia, ruokakassin sisältöä jne. Tärkeintä on, että luomme tästä yhteistyöprojektin, jossa kaikki hyötyvät mukanaolosta. On löydettävä järjestelmä, joka kantaa senkin jälkeen, kun projektirahoitus loppuu, Bergsröm sanoo.

Yritysneuvoja Mats Nurmio kertoo, että osallistumisen hyötyjä ovat ilmainen markkinointi ja uusien markkinointikanavien testaaminen ilman taloudellista riskinottoa.

RUOKAKASSI-IDEA perustuu siihen, että kuluttaja voi ostaa haluamansa tuotteet netistä. Kassinsa voi noutaa vaikkapa Odlarnas Open:in yhteydessä. Myöhemmin, kun järjestelmää on kehitetty edelleen, kassi toimitetaan asiakkaan kotiin. Kaikkia kassiin mahtuvia tuotteita markkinoidaan. Tämä tietää, että eri tuottajat pääsevät myymään tuotteitaan yhteisen tavaramerkin alla.

PROJEKTIRAHOITUSTA haetaan kahdeksi vuodeksi. Asiasta kiinnostuneet voivat ilmoittautua Jonas Bergströmille tai Stella Törnrothille (040 587 4505), jonas.bergstrom@kimitoon.fi tai 040 663 2404, stella.tornroth@kimitoon.fi.

Teksti & kuva Sam Cygnel, Käännös: IS

[:]