KNS-niorna ser många möjligheter till företagsamhet på ön

Ungforetagsamhet-_webb2_artikel

Viggo Henelius och Adrian Vuorio

Eleverna vid Kimitonejdens skolas nionde klass lade fram många fräscha företagsidéer i en tävling som ingår i samhällsläran. Flera av deltagarna lyckades lyfta blicken ovanom det egna kunskapsområdet, för att i stället rikta tankarna till efterfrågan, marknadsföring och ekonomi. De flesta idéerna var dessutom förankrade i dagens värld genom olika slags digitala lösningar.

Det var Viggo Henelius och Adrian Vuorios företagsidé ”Kemiön kalastus” som vann tävlingen. Gruppens idé gick ut på att sälja besökspaket med inkvartering, mat och fiskerelaterat program under moderna förtecken. Bokningarna skulle mottas via företagets webbplats. Inkvarteringsalternativen varierade mellan stuga och tält.

– Fisket ska vara korrekt och följa catch and release-modellen. En annan viktig sak är hur kunden kan ta del av naturupplevelsen, här har vi samma tanke som en del amerikanska guideföretag har, berättade Vuorio och Henelius under sin presentation.

DE ANDRA prisbelönta eller uppmärksammade idéerna handlade om en rörlig Silent Disco – alltså en sådan, där publiken har trådlösa hörlurar, ett båttaxikoncept à la Über, ett lokalt djurhotell och ett i vägen monterat laddningssystem för elbilar.

Cathina Wretdal-Lindstöm, Mats Nurmio och Kristian Lindroos satt i juryn. Anders Nikander är elevernas lärare i samhällslära.

Text och foto: Sam Cygnel

Copyright © Annonsbladet
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram