Kimbalot ger synlighet

Jens Törnqvist vid Engelsby Verk hoppas att mycket folk är i farten under Kimbalot.

Den finländska byggsektorn upplever en motvind för tillfället. Vid Teknikvaruhuset Strandell är vd Kim Strandell trots allt nöjd med årets försäljning, stundvis behöver han även en större personal på plats.

– Vi skulle vara i behov av sakkunniga inhoppare under sommartid. Deltidsboende är viktiga kunder för oss och många av dem vistas som bekant oftare på Kimitoön under sommarsemestern. 

Varuhuset grundades år 1950 av Strandells far. Sedan år 1983 är Strandell ett aktiebolag. 75 års jubiléet år 2025 ska snart firas. Företaget utför El- och VVS- installationer, säljer värmepumpar och solpaneler samt utför VVS-planering. 

Teknikvaruhuset Strandell är liksom tidigare år även nu med i shoppingevenemanget Kimbalot på fredagen. Kim Strandell ger sin syn på evenemanget.

– För företag är det alltid viktigt med synlighet samt återkommande och nya kunder. Bland annat genom Kimbalot uppfylls det här.

 

”Förhoppningsvis mycket folk”

På fredagen 27 oktober äger shoppingevenemanget Kimbalot i Kimito rum. Ett av de företag som är med i evenemanget är byggvaruhuset Engelsby Verk. Trots en nedgång inom försäljningen jämfört med de två senaste åren är vd Jens Törnqvist nöjd med årets kommers. 

– Vi satsar på god kundbetjäning och på den punkten tycker jag vi har lyckats väl, säger Törnqvist. 

Engelsby Verk har funnits sedan år 1924 och 100 års jubileum firas nästa år. 

Liksom tidigare år är byggvaruhuset med i Kimbalot. Evenemanget har ägt rum sedan år 2021. 

– Förhoppningvis är mycket folk i farten den dagen. För att evenemanget ska ha full verkan är det viktigt att många företag är med, vilket det är, säger Jens Törnqvist.

 

Byte till vinterdäck

Ola Karlsson vid Kimito Färg- och Biltillbehör Ab anser att årets försäljning har varit lugnare än fjolårets. Det lugnare läget inom kommersen gäller inte endast Kimitoön. 

– Jag har även hört att aktörer inom samma bransch i Åbo har haft färre kunder än tidigare. 

Karlsson hänvisar årets minskade försäljning med att färre deltidsboende och sommargäster besökt Kimitoön i år jämfört med de två senaste. Då coronapandemin och restriktionerna kring den har avskaffats, har finländare kunnat resa på semester till exempel till varmare länder. 

– Deltidsboende är mycket viktiga kunder för oss, säger Karlsson. 

Värme är ändå inget som förknippas med den rådande årstiden. Karlsson, som säljer bildelar, färg, däck med mera, berättar att byte till vinterdäck på bilar har hållit personalen sysselsatta den här veckan. 

– Och vi kommer att ha fullt upp med det här de närmaste veckorna. 

Karlsson tillägger att i affären finns ett däckhotell. Det innebär att kunderna kan lämna sina sommardäck i affären över vintern för att sedan hämta dem då det är dags att sätta sommardäcken på. Dessa däck tvättas och förvaras under vintern. På samma sätt kan kunderna lämna vinterdäcken i affären sommartid.

Kimito Färg- och Biltillbehör är med i shoppingevenemanget Kimbalot för första gången.

 

Utmanande år för Hydroforest

Grundaren för småmaskinsvaruhuset Hydroforest, Klaus Sundblom, är inte nöjd med företagets kommers för i år. Det här året har affärsmässigt varit klart sämre än de två föregående. 

– Den torra sommaren var en stor bidragande orsak till det här. Men också det att färre semestrar på Kimitoön jämfört med under coronapandemin, säger han. 

Företaget Hydroforest säljer bland annat fyrhjulingar, gräsklippare, trimmare, motorsågar och andra mindre maskiner. 

Hydroforest medverkar i shoppingevenemanget Kimbalot som äger rum på fredagen. Stämpeljakten som introducerades i våras är också med nu. Jakten innebär att deltagare med ett stämpelkort och tio samlade stämplar från medverkade företag kan vinna priser.

TEXT & FOTO: JOHN ILMAN

Ole Karlsson och Kimito Färg- och Biltillbehör är för första gången med i Kimbalot.
Copyright © Annonsbladet
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram