A´Pelago Initiative i augusti i Kasnäs

Timo Ketonen
Timo Ketonen.

En av grundarna till företaget A´Pelago Experience som arrangerar ett omtyckt affärsevenemang säger att fjolårets tillställning på Skärgårdscentrum Korpoström var mycket lyckat. Arrangörerna hoppas på god uppslutning också i år.

Timo Ketonen är en av grundarna till företaget A´Pelago Experience. Företaget kommer att ordna affärsevenemanget A´Pelago Initiative i Kasnäs torsdagen 15 och fredagen 16 augusti. Ketonen säger att evenemanget ordnades för första gången i Korpo i fjol.

– Fjolårets tillfälle var mycket lyckat. Över 160 deltagare var på plats. Jag hoppas därför att vi uppnår över 120 deltagare i årets evenemang i Kasnäs, även om kapaciteten där är något mindre än i Korpoström. Vi har lyckats värva kända talare, från affärsvärlden till universitetsvärlden, samt även kapitalplacerare som kommer att vara på plats.

Ketonen har tillsammans med Patrik Anckar grundat företaget A´Pelago Experience, vars första del av namnet kommer från engelskans ”archipelago”, på svenska skärgård. Företaget grundades i maj år 2022.

Bland årets talare finns Stefan Lindström från Utrikesministeriet som talar om en digital framtid, professor inom marinbiologi Anna Törnroos-Remes från Åbo Akademi och manager inom hållbarhet Dani Lindberg från kryssningsrederiet Viking Line. Dessutom kommer K-Auto ha ett mobilt provkörningscentrum för elbilar på ort och ställe samt hålla ett anförande om hållbar trafik i framtiden. 

Talare från Kimitoön är exempelvis kommundirektören Erika Strandberg och hotellmanager vid Kasnäsudden Ab, Tanja Liljeqvist.  

Syftet med evenemanget A´Pelago Initiative är att skapa affärsstrategier som gynnar Östersjön i allmänhet och Skärgårdshavet med omnejd i synnerhet. Fokusområden för årets evenemang är skärgårdens biodiversitet och hållbara affärsmodeller för framtiden.

– Vi arbetar för en livskraftig skärgård. Vår ambition är också att hålla evenemanget småskaligt där deltagare och talare med låg tröskel kan knyta kontakt och diskutera mer informellt med varandra, säger Timo Ketonen.

Han tillägger att evenemanget vill locka både yngre och äldre besökare, men framför allt väcka intresse hos lokala företagare på Kimitoön och i skärgården. Evenemanget är ett ypperligt tillfälle för de som vill knyta kontakter. Programmet går på engelska.

Mera information finns på företagets webbplats. Där hittar intresserade även uppgifter om anmälan till evenemanget. För den som är intresserad av förmånligare biljettpaket, lönar det sig att kontakta Ketonen eller Anckar per e-post.

TEXT: John Illman, FOTO: Privat

Copyright © Annonsbladet
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram