Erikoisjärjestelyjä koulujen uudessakin arjessa

Kim-Bredenberg

Koulun normaaliarjen toimimiseen tarvitaan useita erikoisjärjestelyjä, kertoo Kim Bredenberg.

Peruskoulun oppilaat palaavat lähiopetukseen toukokuun 14. päivänä. Vt. sivistystoimen johtaja Kim Bredenbergin mukaan etäopetus on toiminut oikein hyvin. Hän uskoo, että digitaaliset ratkaisut, joita on ollut pakko opetella, pysyvät käytössä tulevaisuudessakin.

– Opettajat ovat tehneet hyvää työtä. Toki monet ovat väsyneitä muutoksia mukanaan tuoneen intensiivisen jakson jälkeen. Olemme kuitenkin selvinneet hyvin, hän sanoo.

Koulun normaaliarjen toimimiseen tarvitaan useita erikoisjärjestelyjä. Rehtorien haasteena on järjestää, ettei kouluissa työskentelevät joudu turhiin lähikontakteihin. Bredenberg kertoo koulun saamasta viranomaisohjeistuksesta. Alakoululaisluokkia opettavat luokanopettajat eivät vaihda luokkatiloja. Yläasteen oppilaat pysyttelevät koulupäivän aikana samassa luokassa. Opettajat eivät kokoonnu opettajainhuoneeseen vaan pitävät etäkokouksia.

KIMITONEJDENS SKOLAN rehtori Britt-Marie Norrbacka iloitsee tavalliseen opetukseen palaamisesta ja uskoo oppilaidenkin iloitsevan. Onneksi koulurakennus on tilava ja peruskoulu pääsee hyödyntämään lukionkin tiloja.

– Kouluarki palaa entiselleen, mutta hieman toisin ehdoin. Muutamme toki joitakin käytäntöjä esimerkiksi koskien oppilaiden istumajärjestystä ja taukopaikkoja.

Kysyttäessä, voidaanko jatkaa etäopetusta vaikkapa oppilaille, joiden perheeseen kuluu riskiryhmiin kuuluvia henkilöitä, Bredenberg kertoo nykyisenkaltaisen etäopetuksen kokonaan loppuvan. Resursseja kaksoisjärjestelmään ei ole.

Hän kehottaa keskustelemaan oman lääkärin kanssa asiasta. Erikoistapauksissa opetus järjestetään tällaisille oppilaille mahdollisuuksien mukaan joustavasti.

Text: Rebecca Börman, Foto: Privat, Käännös: Ingrid Sandman

Share this in: