
GARMIN ORC Havskappseglingens DH Europamästerskap hölls den 5–12 juli 2025 på Östersjön. Totalt deltog 35 båtar från 7 olika länder.
Evenemangets ordförande Noora Westerlunds öppningsord fångade tävlingens anda väl:
– Dubbelsegling är mer än bara tävling: det handlar om förtroende, uthållighet och en gemensam passion för havet.
Tävlingen inleddes med grundliga säkerhets- och utrustningskontroller. Säkerhetskraven var strikta – det räckte inte med att ha rätt utrustning, utan besättningarna var även tvungna att visa att de kunde klara sig till havs. Övningar i man överbord och övergivande av fartyg var obligatoriska, liksom ett giltigt säkerhetscertifikat för havssegling.
Den första delseglingen, en kort havsetapp, seglades den 8 juli. Växlande vindar gjorde den 61 kilometer långa banan utmanande, särskilt på havsavsnittet förbi Helsingfors fyr, där taktik och båtfart blev avgörande. Resultatskillnaderna var små – i klass B var de fyra bästa båtarna efter fem timmars segling tre minuter från varandra.
Den långa havsetappen, det mest krävande momentet i 2025 års dubbelseglings-EM, startade den 10 juli i lätt vind. Den cirka 550 kilometer långa banan gick från Helsingfors till vattnen utanför Tallinn, där kursen vände mot Bengtskärs fyr i Kimitoön och därefter tillbaka till den estniska kusten. Därifrån började en över 200 kilometer lång kryss till Borgå fyr. Förhållandena blev mycket krävande – under natten blåste det upp till 18 m/s, och den höga, korta sjön skadade flera båtar. Totalt tvingades elva båtar att bryta. Lyckligtvis undvek man personskador.
– Vädret var riktigt elakt, sade Kimitoöbon Peter Flinkman. ”Vinden i sig var inte problemet – vi har haft hårdare vindar tidigare i sommartävlingar – men sjön, särskilt vid den estniska kusten, var riktigt svår. På kryssavsnittet gick det inte alls att använda sjökojerna i aktern – vågorna kastade ibland upp seglaren i luften medan man försökte sova.
Tävlingen var mycket jämn. I alla tre klasserna låg ledarbåtarna länge inom några minuters korrigerad tid från varandra. Det blev ett taktiskt schackparti där besättningarna ständigt pressades att hålla sig alerta och fatta rätt beslut.
Fredagens sista etapp av långseglingen blev spännande – efter cirka 50 timmars segling var det mycket små skillnader mellan toppbåtarna när trötta men målmedvetna seglare nådde mållinjen.
Peter Flinkman från Kimitoön och Antti Niiniranta från Åbo tog silver i klass A med båten Kaminami. Guldet gick till Fredrik Rydin och Johan Tuvstedt från Sverige.
I klass B gick segern till det finska Team Goodio, och i klass C tog svenska Garmin Team Pro4u hem guldet.
TEXT: ABL/AI


