Miehittämätöntä venettä testattiin Taalintehtaalla. Prototyypissä on edistyksellistä teknologiaa.
Muutaman vuoden päästä Ruukinlahden voi ehkä ylittää miehittämättömällä aluksella, mikäli Åbo Akademin The Åboat projectin ja DB Marina -paikallisen yrityksen yhteistyö johtaa tulokseen. Viikko sitten prototyyppiä testattiin Ruukinlahdella. Alus on neljän metrin pituinen kumivene pitkälle kehittyneine teknikkoineen. Hanke on Åbo Akademin informaatioteknologian laitoksen ja ammattikorkeakoulu Novian MAST! Institute:n yhteistyö. Projektin ohjaajana toimii ÅA:n Kai Jämsä.
SAM FORSBOM DB Marinasta kertoo, että tämä on opiskelijoiden pitkän tähtäimen hanke; he pääsevät yhteistyössä yrityksen kanssa kehittämään toimivaa tuotetta. Hän toivoo projektin lopputuloksena olevan miehittämätön lautta, jolla päästäisiin Ruukinlahden yli satamasta toiseen.
Ajatuksena on, että esimerkiksi sovelluksen avulla voitaisiin tilata vene paikalle ja sillä pääsisi haluamaansa paikkaan lahden toisella puolella. DB Marina pitää projektia osana satamansa kehittämistä.
(artikkeli jatkuu ilmoituksen alla)
Testaus ei kuitenkaan onnistunut ihan toivottuun tapaan. Ohjaus reistaili. Muutaman tunnin uurastuksen ja asiantuntijoiden kanssa käytyjen keskustelujen jälkeen asetukset saatiin kuntoon. Venettä päästiin ohjaamaan ja sillä ajettiin reitti Ruukinlahdella. Prototyyppi on varustettu tietokoneella, 4G-modeemilla, GPS-tekniikalla, 360 asteen kameralla, laserilla ja kompassilla. Varusteiden avulla voidaan mitata etäisyydet muihin aluksiin ja esteisiin. Tulevaisuus näyttää johtaako projekti siihen, että ihmiset joidenkin vuosien kuluttua pääsevät lahden yli miehittämättömällä lautalla.
Teksti: Maria Manelius Käännös: Ingrid Sandman Kuva: Sam Forsbom