Tryggve Röblom, Tom Westerlund, Svante Stenström ja Henry Engblom toivottavat uusia vapaaehtoisia tervetulleiksi mukaan toimintaan.
Eugenia -jahdin omistaja Pro Kimitoö-skutan -yhdistys kaipaa kovasti uusia, aktiivisia vapaaehtoisia jotta tominta jatkuisi. Eugenia on purjehtinut jo kaksikymmentä vuotta. Useimmat aktiivijäsenet ovat yli 70-vuotiaita; nuoria kaivattaisiin. Tarvitaan kippareita, kansimiehistöä, huoltoon pystyviä sekä tominnanjohtaja.
Yhdistys järjestää myös purjehtimisesta ja puualuksen huollosta kiinnostuneille nuorille ns prentis-toimintaa. Viime vuosina nuorista on harva jäänyt mukaan toimintaan.
YHDISTYKSEN hallitus on huolissaan. Vuosina 1997-2000 saaren kolme kuntaa osallistuivat replikajahdin rakentamiseen. Puheenjohtaja Henry Engblomin mukaan silloin syntynyt yhteishenki elää edelleen. Hän toivookin, että Eugenian toiminta jatkuisi. Talous on kunnossa, mutta lisää eri-ikäisiä vapaaehtoisia tarvitaan. Heitä ollaan nyt etsimässä, niin naisia kuin miehiäkin. Kielellä ei ole väliä.
- Olisihan sääli, jos joutuisimme luopumaan hyvästä toiminnastamme sen vuoksi, ettei vapaaehtoisia löydy.
Äskettäin Eugenian navigointitekniikka on päivitetty. Se täyttää kaikki vaatimukset. AIS-järjestelmä mahdollistaa, että muut alukset, esimerkiksi meripelastus, pystyy identifioimaan Eugenian ja seuraamaan sen liikkeitä. Selviää myös, montako ihmistä Eugenialla on.
JOHTAVA kippari Tom Westerlund on eläkkeellä oleva luotsi Hangosta. Hän on purjehtinut Eugenialla vuosia, viimeiset kaksi johtavana kipparina. Hän kertoo saaristomeren kakkosvyöhykkeellä purjehtivan kipparin pätevyyteen kuuluvan kotimaan kipparin tutkinto ja kahdeksan kuukauden harjoittelujakso. Kolmosvyöhykkeellä, avomerellä, vaaditaan lisäksi 12 kuukauden päällystökokemus. Eugenia liikkuu yleensä kakkosvyöhykkeellä.
Vuodesta 2008 kansimiehistönä toimintaan osallistunut Tryggve Röblom on myös ollut mukana huoltamassa alusta. Kansimiehistön jäsenelle riittävät hygieniapassi, ensiapu- sekä palonsammutuskurssi. On myös perehdyttävä aluksen varusteisiin ja merisanastoon. Merimiehen lääkärintodistus vaaditaan myös. Yhdistys kouluttaa uusia vapaaehtoisia ja avustaa myös muissa käytännön asioissa.
- Kansimies on jokatoimihenkilö. Hän tarjoaa ruoan ja viihdyttää matkustajia, Röblom naurahtaa.
SVANTE STENSTRÖM kertoo huollosta, että eniten töitä tehdään syksyisin ja keväisin. Aluksen kunto tarkastetaan mukaanlukien moottori ja takilointi. Väkipyörästö, pylpyrät ja köydet tarkastetaan. Eugenian takilointiin ja purjehtimiseen tarvitaan osaamista. Tarvitaan myös mastoon uskaltautuvia, jotka pystyvät huoltamaan siellä olevia varusteita.
Tänä vuonna yhdistyksen hallitus joutui peruuttamaan kesätoiminnan johtuen kansallisesti määrätyistä rajoitteista. Tilanne kun oli niin epävarma, ei haluttu suorittaa mittavia valmisteluja purjehduksia varten. Ensi vuonna voidaan toivottavasti taas purjehtia.
EUGENIAN tehtävänä on alusta saakka ollut säilyttää 1800-luvun talonpoikaispurjehduksen osaamista sekä suoda etenkin nuorille mahdollisuuksia kokea purjeilla liikkumista. Toiminnan talouden takaamiseksi Eugenia tarjoaa myös kaupallisia saaristoristeilyjä yritys- ja yksityisasiakkaille.
Aika ajoin yhdistyksellä on ollut toiminnanjohtaja. Ajatuksena on taas löytää henkilö, joka voisi koordinoida toimintaa ja värvätä uusia vapaaehtoisia. Mikäli vapaaehtoistoiminta kiinnostaa, voi ottaa yhteyttä Eugenian hallituksen jäseneen. Yhteydet löytyvät kotisivulta www.eugenia.fi.
Yhdistys osallistuu myös Kalkholmen-päivään lauantaina heinäkuun 18. päivänä alkaen klo 12. Uusia henkilöitä tarvitaan ylläpitämään Eugenia-henkeä.
Text & foto: Maria Manelius/IS