Philip Hedlund on yksi jäsen soittoyhteydessä JAZZÅÅ5: ssa. Hän suosittelee festivaalia.
Baltic Jazz -festivaali Taalintehtaalla on alkamassa. Voisiko jazz sekoitettuna muihin genreihin innostaa enemmän ihmisiä vierailemaan festivaalilla?
Yksi Baltic Jazz – festivaalin tämän viikonlopun osallistujista on Philip Hedlund. Hän soittaa yhtyeessä JAZZÅÅ5. Taalintehtaalta kotoisin oleva Hedlund on esiintynyt festivaalilla jo useana vuonna. Tänä vuonna hän toimii myös speekkerinä.
– Soitamme sunnuntaina Jazzkadulla, hän sanoo.
JAZZÅÅ5 koostuu viidestä jäsenestä. Jazzin ystäville hän suosittelee festivaalia.
Baltic Jazzin aikana Taalintehtaalla soittaa kymmeniä bändejä. Nuoremmille lapsille on myös musiikkiohjelmaa, suosittu Aarne Alligaattori vierailee Taalintehtaalla. Baltic Jazzin taiteellinen johtaja Antti Sarpila esiintyy lauantaina 60-vuotissyntymäpäivänsä kunniaksi.
Baltic Jazzin aikana Tallimäentiellä tulee niin sanottu Jazzkatu, jossa esiintyy useita artisteja läheltä ja kaukaa. Baltic Jazz on ollut olemassa vuodesta 1987.
Jazz-genre sai alkunsa 1910-luvun alussa New Orleansissa, Louisianan osavaltiossa Yhdysvaltojen eteläosassa. Suomessa jazz löi itsensä läpi toisen maailman sodan jälkeen.
Mutta miten Baltic Jazz voi kehittyä? Hedlund kertoo asuneensa ja työskennelleensä Porissa nelisenkymmentä vuotta. Kaupungissa järjestetään festivaali Pori Jazz. Hän kertoo festivaalista, joka on kasvanut perustamisestaan lähtien.
– Pori Jazz on tuonut musiikkitarjontaansa pop-elementtejä houkutellakseen festivaalille lisää väkeä. Samalla jazzia ei kuitenkaan ole hylätty, mikä on tärkeää. Voisiko Baltic Jazzille tapahtua jotain vastaavaa?
Tämän vuoden Jatkot-konserteissä esiintyy muun muassa ahvenanmaalainen rockyhtye Fury.
Pori Jazz järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1966. Festivaali järjestetään 12.-27. heinäkuuta. Resursseiltaan Pori Jazz ja Baltic Jazz ovat täysin eri tasoilla.
Keskustelumme aikana nousi esiin muun muassa kysymys siitä, miten yhä useammat nuoret voisivat kiinnostua jazzmusiikista. Nyt uskollisimmat kuuntelijat ovat vanhempia. Hedlund sanoo, että kiinnostusta jazzia kohtaan nuorten keskuudessa varmaan löytyy, mutta pitää olla nuoria muusikoita, jotka soittavat jazzia, jotta he helpommin innostuisivat genrestä.
– Kun olin opiskelija, olin bändissä, joka koostui muista opiskelijoista. Soitimme jazz-musiikkia. Huomasin, että monet meitä kuuntelevat nuoret olivat aidosti kiinnostuneita musiikistamme, joten mikseivät nykypäivän nuoretkin voisi olla kiinnostuneita jazzista?
Yksi nuori jazzmuusikko, joka valitettavasti kuoli aivan liian aikaisin, oli brittiläinen Amy Winehouse. Whinehouse hurmasi maailman suosituilla kappaleillaan ”Back to Black” ja ”Rehab”. Hän lisäsi musiikkiinsa myös bluesin ja soulin genrejä.
– Whinehouse kirjoitti omia kappaleitaan klassisten jazz-kappaleiden innoittamana, joita soitettiin jo jazzin alkuaikoina. Hän oli erittäin hyvä, Philip Hedlund sanoo.
TEKSTI & KUVA: JOHN ILLMAN
Katso lisätietoja täältä: https://balticjazz.fi/
BJ Jatkoilla rokki soi
Jatkoilla repäistään irti ja saatetaan festivaaliviikonloppu vauhdilla päätökseen. Jazz-musiikin tilalle tulee rokkaavampia tahteja. Lavalle hyppäävät ensimmäisenä Uncle Ben’s Pumped Frisco, jonka jälkeen tahtia pitää yllä Fury ja ilta huipentuu TrrTrrTrr:n showhun. (ABL)