Kärran ruokakauppa näkee haasteita syksyn edessä

Carina & Bo

Kuva: Kesävieraat kiittelevät Carina Eriksson-Lundellia ja Bo Lundellia hyvästä asiakaspalvelusta.

K-Kärra on yksi Kemiönsaaren pienemmistä ruokakaupoista. Kauppiaat sanovat, että kesävieraat arvostavat niitä. Mutta tekeekö myös paikalliset niin?

Carina Eriksson-Lundell ja hänen miehensä Bo Lundell ovat kauppiaita K-Kärrassa. Pariskunta on ollut kauppiaita toukokuusta 2001 lähtien, 22 vuotta. Aiemmin myymälästä vastasi Eriksson-Lundellin isä. Ruokakauppa muuttui osaksi Keskoa vuonna 1987.

Kaupassa on suurin osa tarvitsemiasi perustuotteita ja elintarvikkeita. Vihanneksia, hedelmiä, leipää, juomia, sanomalehtiä, hygieniatuotteita, karamellejä, jäätelöä ja valmisruokia ja paljon muuta näkyy kauppojen hyllyillä.

– Meillä ei kuitenkaan ole yhtä laajaa valikoimaa kuin Kemiön ja Taalintehtaan suuremmilla ruokakaupoilla, Eriksson-Lundell sanoo.

Paikallisten tuottajien elintarvikkeitakin on, Bo Lundell huomauttaa.

– Pyrimme aina saamaan tomaattia, kurkkua, salaattia ja perunaa paikallisilta tuottajilta. Kemiönsaaren vesistä pyydetty kala on myös asiakkaidemme toiveissa. Mutta koska kalastajia on nykyään vain muutama, toiveen toteuttaminen on ollut vaikeampaa, Lundell sanoo.

Kesäkuukausina Kemiönsaaren väkiluku kasvaa. Sama koskee K-Kärran päivittäistä asiakasmäärää. Talvella myymälässä tekee päivittäin ostoksia noin 100 henkilöä, kesällä määrä on kaksinkertainen tai enemmän.

– Olemme siis pitkälti riippuvaisia kesävieraistamme. Kesäkausi on lyhyt, mutta intensiivinen, Carina Eriksson-Lundell sanoo.

Kesäasukkaat ottavat aktiivisesti yhteyttä, jos on tietty tuote, jonka he haluavat K-kaupan hyllyille. Eriksson-Lundell kertoo myös, että hän ja hänen miehensä reagoivat tarkkakuuloisesti siihen, mitä asiakkaat haluavat.

– Jos joku haluaa esimerkiksi vegaanisen tai kasvistuotteen, otamme sen ehdottomasti valikoimaamme, mutta jos tarpeeksi moni ei halua ostaa sitä, tuote on poistettava hyllystä.

Uutta tänä kesänä on, että bensiiniä myydään pienissä kanistereissa, jotka on tarkoitettu pienemmille koneille.

Lundell lisää, että ruokakaupassa ostoksia tekevät kesäasukkaat kehuvat häneltä ja hänen vaimoltaan saamaansa asiakaspalvelua sekä kassalla kaupan osa-aikaisia työntekijöitä.

Ilman kesävieraita myymälän toiminnan kannattavuus heikkenee. Monien Dragsfjärdin asukkaiden kerrotaan tekevän ostoksia muuallakin kuin Kärrassa.

Ytterkullan koulu Kärrassa lakkautettiin vuonna 2009. Kauempana ajassa taaksepäin kylässä oli postitoimisto ja pankki. Tällaiset sosiaaliset instituutiot merkitsivät sitä, että useammat ihmiset asuivat Kärrassa ja tekivät ostoksia kaupassa.

– Monet haluavat tehdä ostoksia Taalintehtaalla tai Kemiössä, koska jotkut tavarat voivat olla siellä hieman halvempia. Mutta kun otetaan huomioon autolla ajaminen täältä jommallekummalle paikkakunnalle ja takaisin, säästöt ovat pieniä. Pienet kyläkaupat vähenevät nopeasti. Yksi tapa tukea heidän toiminnansa on käyttää aktiivisesti heidän palveluitaan, sanovat kauppiaat Bo Lundell ja Carina Eriksson-Lundell.

On tärkeää tukea lähipalveluita

K-Kärralla on tarvittavat perushyödykkeet ja elintarvikkeet. Näin sanoo Torbjörn Kevin, osa-aikaisasukas Ölmosvikenissä Dragsfjärdissa.

Kevin lisää, että hän tekee ostoksia lähes päivittäin kaupassa. Myös muut Dragsfjärdin asukkaat ajattelevat, että myymälä on parantunut vuosien varrella.

– Jos K-Kärraa ei olisi, meidän kärralaisten ja lähialueen asukkaiden matkat lähimpään ruokakauppaan olisivat tarpeettoman pitkiä. On tärkeää, että on paikallisia palveluja. On myös ympäristöystävällisempi valinta tehdä ostoksia lähikaupassa sen sijaan, että ajaisit pidemmän matkan isompaan ruokakauppaan.

TEKSTI & KUVA: JOHN ILLMAN

K-Karra_

K-Kärralla on eniten perustavarat jonka asiakkaat tarvitsevat.

Copyright © Annonsbladet
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram